Čtrnáctideník Metrostav 4/2010: Ptáme se
Ing. Miroslava Filipa z divize 8, ředitele výstavby metra V. A
Po studiu vodních staveb na ČVUT v Praze se Miroslav Filip podílel na budování inženýrských sítí v malé stavební společnosti. Po ročním pobytu v zahraničí nastoupil před osmi lety jako přípravář do obchodního úseku firmy Subterra. Později na vlastní žádost přešel do projektového týmu její divize 2, kde jako hlavní stavbyvedoucí řídil výstavbu metra IV. C2. Vloni koncem roku přijal nabídku na přestup do naší divize 8 a stal se za Metrostav ředitelem právě zahajované dostavby linky A pražského metra z Dejvic do Motola.
Vloni v prosinci jste jako vedoucí dobře sehraného projektového týmu končil výstavbu protipovodňové ochrany v Praze na Zbraslavi a ve firmě Subterra se vám líbilo. Čím si vás získala nabídka Metrostavu?
Přišla nečekaně a i přes to, že nepatřím mezi lidi, kteří často a rádi mění zaměstnání, přivítal jsem ji. Do budoucnosti totiž pro mě znamená posun v náročnosti práce a tím i velkou výzvu. Samozřejmě také odpovědnost za řízení a koordinaci početného kolektivu a stavbu podzemního liniového díla, která mě typem a způsobem nejvíc baví. Mimo vodních staveb je také asi nejblíž mé specializaci. Velkým lákadlem pro mě byla i možnost řídit ražby pomocí moderních zeminových štítů EPB, se kterými se setkám poprvé. I když to bude náročná práce, věřím zkušeným kolegům z divize 5, se kterými budeme při této části stavby pracovat ve sdružení.
Metrostav znáte nejen z předchozí spolupráce na společných projektech. Jak vás v divizi 8 přivítali?
Rozhodně jsem nešel do neznáma. S řadou současných kolegů jsem se seznámil třeba právě při stavbě metra IV. C2. Známe se i z Letních sportovních her Metrostavu, kde jsem za firmu Subterra často hrál volejbal a běhal, ale i házel koulí. Pravidelně se účastním také zimních her, vloni jsem byl ve své kategorii druhý ve slalomu na závodech o Putovní pohár prezidenta DDM Group. Spoustu lidí, se kterými dnes pracuji, tak znám i neformálně. Všichni mě však mezi sebe přijali přátelsky a podporují mě. Pomáhají mi tak překonat začátky na novém projektu, který jsem bohužel neměl možnost připravovat, a tím i poznávat od začátku. Naskočil jsem do rozjetého vlaku a teď se prvně musím se zakázkou podrobně seznámit. Podle mě je dobře připravená a pracuje na ní dobře obsazený tým opravdu kvalitních pracovníků, který se postupně rozroste až asi na sedmdesát techniků. Já teď musím dokázat, že budu jeho platným členem a přínosem pro divizi 8 i Metrostav.
Co se teď na stavbě metra V. A děje?
Zatím probíhají jen přípravné práce. Rozbíhá se hledání dodavatelů a začínáme jednat s nimi i s našimi partnery, mezi které mimo společníka ve sdružení, společnosti HOCHTIEF CZ, patří i divize 5 Metrostavu a dále také Subterra. Přebíráme a vybavujeme první zařízení staveniště. Chystáme se na slavnostní zahájení stavby, které by za vedení pražského primátora Pavla Béma mělo proběhnout v závěru letošního dubna. Od poloviny května bychom potom rádi zahájili ražbu první přístupové štoly z portálu stavební jámy na Vypichu.
Rok jste žil na Novém Zélandu. Co vám pobyt přinesl?
Je to velmi zajímavá země s krásnou přírodou. Pobyt v ní mi mimo jiné zlepšil angličtinu, jež se mi ve firmě Subterra hodila třeba při stavbě obchodního centra Plzeň Plaza pro izraelského investora. Ze stavařského hlediska mě na ostrovech nejvíc upoutalo množství vodních staveb. Významná část elektrické energie je totiž na Novém Zélandu získávána z vodních zdrojů, a tak jsou některé jeho části protkány soustavou přehrad, nádrží, přivaděčů, kanálů i dalšími hydrotechnickými díly. Moje přítelkyně a dnes už i manželka, která mě doprovázela, mou profesionální deformaci sdílela, protože vystudovala stejný obor jako já. Rádi bychom se do jihozápadní části Pacifiku někdy vrátili, ale to teď nebude možné. Kromě náročné stavby metra mě totiž čeká i výchova našeho malého syna.
zdroj: čtrnáctideník Metrostav 4/2010